[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( 5-1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 47-58 برگشت به فهرست نسخه ها
پهنه‎بندی مناطق متأثّر از خطر زمین‎لغزش در جادّه‎ی تبریز ـ مرند با استفاده از سنجش از دور و GIS
شهرام روستایی ، حسن احمدزاده
دانشگاه تبریز
چکیده:   (22152 مشاهده)
چکیده جادّه‎ی تبریز ـ مرند یکی از شریان‎های مهمّ ارتباطی کشور است که افزون‎بر ارتباطات داخلی، برای ارتباطات برون‎مرزی نیز اهمّیّت زیادی دارد. این جادّه که روی سازندهای سست و نیمه‎سست کواترنری واقع شده است، هرازچندگاهی لغزش زمین را تجربه می‌کند. هدف این مقاله، شناسایی پهنه‌های در معرض لغزش است که با به‎کارگیری داده‌های مختلفی همچون لیتولوژی، شیب دامنه‌ها، کاربری اراضی، پوشش زمین، فاصله از عوارض خطّی (جادّه، رودخانه و گسل) و هم‎پوشانی آنها، مخاطرات طبیعی تهدیدکننده‎ی حریم اتوبان و خطّ ریلی تبریز ـ مرند را با تأکید بر زمین‎لغزش و با بهره‎گیری از قابلیّت‎های سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. نتایج ارزیابی نشان داد که ساختار خاصّ زمین‎شناختی، شرایط اقلیم محلّی و نیز تراکم نهشته‌های کواترنری (در هر دو طرف جادّه) در کنار عامل گرادیان شیب، از عوامل اصلی بروز زمین‎لغزش است که ساخت‎وسازهای انسانی آن را تشدید می‌کند. همچنین مشخّص شد که مناطق قرار گرفته در پهنه با خطر بالا، منطبق بر مناطقی است که در آنها زمین‎لغزش رخ داده است.
واژه‌های کلیدی: مخاطرات طبیعی، زمین‎لغزش، زمین‎شناسی، جادّه‎ی تبریز ـ مرند، سنجش از دور و GIS.
متن کامل [PDF 877 kb]   (2946 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۱۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Landslide Hazard Zonation in the Tabriz-Marand Road Using RS and GIS. ژئو کمی. 2012; 1 (1) :47-58
URL: http://geomorphologyjournal.ir/article-1-25-fa.html

روستایی شهرام، احمدزاده حسن. پهنه‎بندی مناطق متأثّر از خطر زمین‎لغزش در جادّه‎ی تبریز ـ مرند با استفاده از سنجش از دور و GIS. پژوهشهای ژئومورفولوژی کمی. 1391; 1 (1) :47-58

URL: http://geomorphologyjournal.ir/article-1-25-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( 5-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پژوهش‌های ژئومورفولوژی کمّی Quantitative Geomorphological Researches
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790